محمد باغبان

آمار مطالب

کل مطالب : 171
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 6

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز :
باردید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید سال :
بازدید کلی :

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سرگذشت مشاهیر موسیقی سنتی و آدرس bozorganemosighi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : عماد
تاریخ : جمعه 24 بهمن 1393
نظرات

 

زندگی‌نامه

محمد باغبان در سال ۱۳۲۳ در مشهد دیده به جهان گشود. مادر و برادر بزرگ وی « حســـن » که صدای خوشی آوایی داشتند همواره در منزل آواز می خواندند و گوش وی از نوزادی با موسیقی آشنا شد. محمد باغبان خوانندگی را از نه سالگی آغاز نمود. از آنجایی که خانواده اش در بیشتر ایام در روستای خوش آب و هوای « عنبران » اقامت داشتند، محمد در باغ های عنبران صدایش را رها می کرد و با پرندگان خوش آوا همصدا می شد. پس از چندی از شخصی به نام «زین العابدین عنبرانی» تعلیم گرفت که او خود یک روحانی آشنا به دستگاه های موسیقی ایرانی بود. همچنین در همان روستای عنبران آوازخوان های دیگری همچون مرحوم خجسته عنبرانی و مرحوم حاج عبدالجواد بودند که وی از ایشان به عنوان اولین اساتید خود یاد می کند. محمد باغبان علاوه بر تحصیل در مدرسه، ساعت های بسیاری را با این خوانندگان و چند جوان و نوجوان خوش صدای عنبران به آوازخوانی مشغول بود. در چهارده سالگی از شاپور دلشادی موسیقی دان و نــوازنده برجسته تار در مشهد تعلیم گرفت. در اواخر دهه چهل به رادیو مشهد رفت و چندین آواز و تصنیف زیبا برای این رادیو خواند. در این سال ها چند بار در سالن «شیروخورشید» مشهد به روی سن رفت و آوازها و ترانه های دلنشینی را برای علاقه مندان خواند که با استقبال پر شور دوست داران موسیقی ایرانی همراه بود.

بهره گیری از اساتید

محمد باغبان در دهه ۴۰ برای آموختن بیشتر به تهران عزیمت نمود که از دوستی و معاشرت با خواننده محبوب و با ذوق، جواد بدیع زادهبهره مند شد. سپس از استاد بی مانند موسیقی و فن بیان اسماعیل مهرتاش، بهره برد. محمد باغبان در سال 1351 به هنرستان ملی موسیقی رفت و نزد استادمحمود کریمی تعلیم آواز گرفت. پس از آن فعالیت حرفه‌ای خود را به عنوان خواننده آواز و ترانه آغاز نمود. از ترانه های وی در این دوران ترانه های کفتر کاکل به سر، کاشکی، لیلای من و چوب خدا صدا نداره است و ترانه های بسیار دیگری که همگی با استقبال طرفداران صدای خوش آوایش قرار گرفت. وی در سال ۱۳۵۶ به زادگاهش مشهد بازگشت و تا سال ۱۳۶۹ که برای خواندن آواز در رادیو ایران حضور یافت فعالیت هنریش محدود به تعلیم آواز به علاقمندان موسیقی ایرانی شد.

حضور دوباره

محمد باغبان از سال ۱۳۶۹ تا سال ۱۳۸۴ با وجود محدودیت های فراوان که در شهر مشهد برای اجرای موسیقی وجود داشته و دارد، برنامه های متعددی را اجرا نمود که اغلب برای جامعه هنرمندان، ادبا و شعرا، پزشکان و اساتید دانشگاه ها، دانشجویان و به طور کلی فرهـــیـخـتگان جامعه بوده است. یکی از کنسرت های وی برای عموم مردم در شهر مشهد (همراه با عباس بهادری، خواننده پاپ) کنسرت تابستان ۱۳۷۷ بود که هزاران نفر از آن استقبال کردند، اگر چه به علت برخی فشارها و مخالفت ها این کنسرت به تعویق افتاد ولی به همت پلیس و اداره ارشاد در سالن بهشتی مشهد برگزار شد. وی کنسرت هایی نیز در شهر های دیگر از جمله تهران، کیش و نیشابور داشته است. از آثار جدید منتشر شده وی تـرانـه « سبزنا » (ابر بهار) است که آن را به لهجه مشهدی اجرا نموده، در آلبوم «شهر من کبوترانه» منتشر شده است. وی در بهار ۱۳۹۰ این ترانه را با تنظیم کیوان علایی به صورت ارکسترال ضبط نمود.

تعدادی از تصنیف ها و ترانه های دهه چهل

تعدادی از تصنیف ها و ترانه های دهه پنجاه

تعدادی از آهنگ‌های سه دهه اخیر


تعداد بازدید از این مطلب: 3148
<-CategoryName-> ,


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








گامیست کوچک در جهت اعتلای موسیقی سنتی و قدمیست هر چند ناچیز در جهت شناساندن بزرگان آن و البته تصلی دل خودم .


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود